17 dagen
Aantal dagen
8-14 personen
Aantal personen
Servië
Bestemming
Inclusief vliegticket
Vliegticket
Servië | Fietsen langs de Sultans Trail

Houdt u van fietsen, cultuur, natuur en geschiedenis? Fiets dan samen met ons langs de Sultans Trail in Servië! De Sultan’s Trail leidt van Wenen, via Slowakije, Hongarije, Kroatië, Servië, Roemenië, Bulgarije en Griekenland naar Istanbul in Turkije. Het volgt in grote lijnen de tocht die de beruchte sultan Süleyman de Grote, machthebber van het Ottomaanse Rijk, in de 16e eeuw maakte. De totale lengte is ca. 2500 kilometer. Met deze reis beperken we ons tot Servië waar we zo als mogelijk is de oude route zullen volgen.

Sultan Süleyman de Grote is in de 16e eeuw tot driemaal toe op weg geweest naar Wenen en heeft deze stad zelfs één maal weten te belegeren. Wenen hield stand, maar Süleyman slaagde er wel in om grote delen van zuidoost Europa onder zijn bewind te plaatsen. Tijdens zijn 3e poging overleed de sultan op 60-jarige leeftijd in Hongarije. Wenen werd dan wel niet veroverd, maar de Turkse overheersing van zuidoost Europa heeft tot het begin van de 20e eeuw stand gehouden.

In tegenstelling tot het verleden is de Sultans Trail nu een pad van vrede en ontmoetingen tussen mensen met verschillende culturele achtergronden. De route volgt de Turkse opmars in tegenovergestelde richting, op zoek naar de geschiedenis van deze regio, de aard van de bevolking en de kenmerken van het landschap. De route start bij de grootste kathedraal van Oostenrijk, de imposante Stephans dom in het hart van Wenen waarvan de klokken gemaakt zijn van de omgesmolten Ottomaanse kanonnen. De Sultan’s Trail eindigt in Istanbul bij de indrukwekkende Süleyman Moskee en het Topkapi paleis van de sultan aan de Bosphorus.

De Sultan’s Trail is ontwikkeld door vrijwilligers van de Nederlandse stichting Sultan’s Trail — A European Cultural Route. Al jaren zijn wij als “ambassadeurs” van de Sultan’s Trail bezig om deze route geschikt te maken voor een groepsreis. Een lastige opgave omdat de routes eerst voorgelopen moeten worden en er ook nog geschikte accommodaties moeten zijn om een groep onder te brengen. Ook het facilitaire gedeelte v.w.b. transfers, maaltijden en begeleiding door erkende gidsen is een lastige zoektocht geweest. Wij zijn nu dan ook trots op onze eerste groepsreis over de Sultan’s Trail. Wij hopen binnen enkele jaren de gehele route als groepsreis te kunnen aanbieden, al zal dit nog veel inspanningen kosten voor alle vrijwilligers die zich hier voor inzetten. Door samenwerking met een lokale reisagent die de Sultans Trail een warm hart toedraagt, is het mogelijk geworden om deze eerste “commerciële” groepsreis uit te voeren. De tocht start in het Servische Niš en eindigt in het Bulgaarse Sofia.

Stichting Sultans Trail
Met het boeken van deze reis steunt u direct stichting Sultan’s Trail. Met uw bijdrage zorgt u er voor dat de vele vrijwilligers de route verder in kaart kunnen brengen zodat we ook andere etappes als groepsreis kunnen gaan aanbieden. Op het moment dat we enkele groepsreizen hebben, worden deze ook geschikt gemaakt om als individuele reis te boeken. De Sultanstrail is een initiatief van de in Nederland gevestigde stichting, de  “Sultans Trail –  A  European Cultural Route”  en wordt ontwikkeld door vrijwilligers met uitsluitend private middelen. Natuurlijk Reizen steunt al vanaf het begin dit initiatief en hoopt door het aanbieden van deze reis de naamsbekendheid van deze route te vergroten. Natuurlijk Reizen biedt ook een wandelvakantie aan over de Sultans Trail van Servië naar Bulgarije.

Fietsen door Servië
Servië is een mooi, relatief onbekend maar zeer gastvrij land. Wij bieden de mogelijkheid om daar volop van te genieten tijdens deze geheel verzorgde fiets-kampeervakantie. Gedurende ruim twee weken fietsen we het hele land door van de Hongaarse grens in het uiterste noorden tot aan de Bulgaarse grens in het zuiden. Onderweg komen we door bijzondere landschappen, van het vlakke land van Vojvodina, tot de bergen in het zuiden. Wij volgen gedurende deze tocht de grote rivieren die van oudsher de belangrijkste verbindingsroutes vormden; de Donau en de Grote Morava, daardoor is de route toch grotendeels redelijk vlak en voor fietsen goed te doen. Het land heeft een rijke en bijzondere geschiedenis, waarvan we vele getuigen tegenkomen. Zo heeft het 17 Romeinse Keizers voortgebracht, vele Orthodoxe kerkjes en kloosters met magnifieke muurschilderingen, stoere kastelen en een door de Ottomanen rijkelijk beïnvloede eetcultuur. Naast dromerige provinciestadjes als Sombor passeren we Novi Sad, in 2022 Culturele hoofdstad van Europa, het in de geschiedenis vaak omstreden Belgrado, Kruševac, de bakermat van het middeleeuwse Servische Koninkrijk en Nis, de geboorteplaats van Keizer Constantijn de Grote.

De route
De route voert over landelijke weggetjes en paadjes, veelal geasfalteerd, dat maakt het fietsen aangenaam. De route is verdeeld in trajecten van ca. 50km tot 60km en laat voldoende ruimte om rond te kijken en te genieten.

Eigen fiets of niet
Deelnemers kunnen hun eigen fiets te gebruiken. Deze kan, goed verpakt, in het vliegtuig worden meegenomen, en wordt voor vertrek uit Servië weer voor u ingepakt en op het vliegveld afgegeven. We kunnen echter ook lokaal fietsen aanbieden; stevige toerfietsen met derailleur en 24 versnellingen. Iedere deelnemer is verplicht onderweg een helm te dragen en een geel hesje. Ook deze kunnen we ter plaatse nog leveren.

Kamperen
Aan het einde van elke rit wacht een kant-en-klaar ingerichte kampeerplaats, voorzien van individuele 2 persoons tentjes met bedden, doucheplaats en eettent. U wordt verrast met lokale gerechten, op authentieke wijze bereid door de meereizende kok. Uw extra bagage wacht bij de tent.

Oogsttijd
Dit evenement wordt in het najaar gehouden, als de temperaturen weer dragelijk zijn geworden. Het najaar biedt over het algemeen, stabiel en aangenaam weer. Bovendien profiteren we van de overvloed van het land (graan, paprika’s, druiven, pruimen, moerbei, abrikozen, perziken, appels en peren) en bezoeken we lokale evenementen waarmee de oogsttijd gepaard gaat en kunnen we getuigen zijn van lokale tradities als het maken van rakia (brandwijn) en ajvar (paprika saus), uiteraard past een wijnproeverij in het programma.

 

Vertrekdata

23/04/2023
Voldoende plaatsen beschikbaar
€ 2595.-
15/10/2023
Voldoende plaatsen beschikbaar
€ 2595.-

1

Dag 1

Vertrek van Amsterdam naar Belgrado. 
Aankomst vliegveld Belgrado en vervoer naar de stad Bački Breg (210 km). Ontmoeting met de lokale gids. Diner. Overnachting

2

Dag 2

Bački Breg – Apatin. (ca.58km)
De route voert door het vlakke land van voormalig Hongaarse Vojvodina, langs de natuurgebieden van het Duna-Drava Nemzeti Park, het Grote B Bački Kanaal, dat helemaal tot in Novi Sad voert, en het mooie Sombor. Apatin is bierhoofdstad van Servië en plaats waar het goede Jelen bier wordt gebrouwen. Voor de liefhebbers staat een bezoekje aan de brouwerij op de agenda

3

Dag 3

Apatin – Bač (ca.54km).
De route voert verder door het pokdalige, voormalige moerasland van de Donau naar Bač, met zijn indrukwekkende bucht en ‘faubourg’. De burcht van Bač was lange tijd de wachtpost voor de Hongaarse koningen tegen de oprukkende Turken. Het is de naamgever van de Bačka County, de omringende regio. De grens met Kroatië is soms maar op een steenworp afstand. De flora en fauna rijke Natuurreservaat “Gornje Podunavlje” in de Donaudelta scheidt beide landen. Veel landbouw onderweg, viskwekerijen en fruitboomgaarden, poeltjes, sloten en bossen.

Mogelijke excursies:
– Visit fishfarm
– Boottochtje Gornje Podunavlje

4

Dag 4

Bač – Bačka Palanka (ca.47km).
Rustig fietsend rijden we door het vlakke land van Vojvodina, in de verte doemen de heuvels op van de Fruska Gora, vroeger een eiland in de Pannonische zee, die de Donau uit zijn koers drukt. De naam herinnert ons eraan dat het rijk van Karel de Grote zich ooit tot deze contreien heeft uitgestrekt. Verscholen in de heuvels zijn 17 orthodoxe kloostertjes bewaard gebleven, waarvan we er later enkele zullen bezoeken.

5

Dag 5

Bačka Palanka – Novi Sad (ca.45-60km).
Aan de andere kant van de Donau ligt het vestingstadje Ilok, de meest oostelijke plaats van Kroatië, onze eerste stop deze dag, waar we kunnen genieten van het uitzicht over de vlakte die we achter ons hebben gelaten. Vanaf Ilok voert de route langs de Donau naar Novi Sad. De stoutmoedigen onder ons kunnen dat doen via graatweg van de Fruska Gora, maar daarvoor moet wel eerst geklommen worden, aan het einde beloond met een lange afdaling. Het museum van Vojvodina zal u graag en vol trots de 3 gouden Romeinse helmen tonen die in de buurt zijn aangetroffen. Het museum is gratis toegankelijk voor houders van het Sultans Trail Paspoort.

Mogelijke excursies:
– Stari Podrum Ilok
– Museum van Vojvodina
– Ondergrondse gangenstelsel Petrovaradin

6

Dag 6

Novi Sad – Stari Slankamen. (ca.48km)
Via de Donaubrug, verlaten we Novi Sad in de richting van de machtige burcht van Petrovaradin. Vervolgens voert de route langs Sremski Karlovci, waar we een bezoek brengen aan de “Kapel van Onze Lieve Vrouw van de Vrede”. Hier werden, na de mislukte tweede belegering van Wenen in 1683, de vredesonderhandelingen gevoerd tussen het Ottomaanse en het Habsburgse Rijk, onder bemiddeling van een Nederlandse en Engelse diplomaat, resulterend in de “Vrede van Karlowitz” (1699), waarmee een einde kwam aan de grote Turkse Oorlog (1683-1699).
De route voert verder van de Donau af door de lieflijke, met wijngaarden overdekte, uitlopers van de Fruska Gora. Liefhebbers worden aangemoedigd twee of drie van de mooie orthodoxe kloostertjes te bezoeken die in de heuvels verscholen liggen. Hierna voert de route verder door het vlakke land van Srem, op de hoge oever van de Donau. Aan het einde van de rit wordt een blik geboden op de lage oever, en kan men bij helder weer tot wel 60km ver over de Pannonische vlakte kijken.

Mogelijke excursies:
– “Kapela Gospe od Mira” in Karlovci
– Kloosters Veliki Remeta, Grgeteg en Krušedol
– Wijn proeverij in Vinarija Acumincum, in Stari Slankamen

7

Dag 7

Stari Slankamen – Belgrado (ca.52km).
Op de hoge oever van de Donau volgt een volkomen vlakke rit naar Belgrado, besloten met een afdaling in Zemun om naar de waterkant, waar we het fietspad op de kade volgen, een geliefd flanneergebied voor de inwoners van Zemun en het nabije Nieuw Belgrado.
8

Dag 8

Rustdag in Belgrado
Bezoek aan de Kalemegdan, de versterkte bucht, met uitzicht over de Pannonische vlakte, op de samenvloeiing van de Sava en de Donau, gesticht door de Kelten, uitgebouwd door de Romeinen en verbouwd door de Ottomanen. Historische twistappel van wereldrijken en daardoor in de geschiedenis wel 36 keer met de grond gelijkgemaakt. Shoppen of lekker eten in een van de traditionele restaurantjes en ’s avonds genieten van het uitgaansleven in Strahinjića bana, Skadarlia, ook wel het Montmartre van Belgrado genoemd of aan de oever van de Donau, van deze door de Lonely Planet uitgeroepen beste uitgaansstad van Europa.
We kamperen…. (Vladimir)

Mogelijke excursies:
– Belgrado ondergrondse
– Nazi camp op de ‘Belgrade Fair ground’

9

Dag 9

Belgrado – Smederevo (ca.56km).
De route voert door de lieflijke, met fruitboomgaarden bedekte heuvels, langs de Donau naar Smederevo, aan de samenvloeiing van de Donau en de Grote Morava. Tijdens de opmars van de Ottomanen was Smederevo kortstondig hoofdstad van het Servische Koninkrijk, daarna een belangrijke plek voor de Ottomanen, die hier hun riviervloot hadden gelegerd. De stad was omringd door machtige muren met imposante torens, die tot in de tweede wereldoorlog ongeschonden overeind hebben gestaan. De explosie van een geparkeerde munitietrein heeft echter flinke schade veroorzaakt aan de, nog altijd imposante, verdedigingswerken.

Bezienswaardigheden:
– Fort van Smederevo
– Museum van Smederevo

10

Dag 10

Smederevo – Velika Plana (ca.51km).
Na Smederevo verlaten we de Donau en gaan verder door het dal van de Grote Morava rivier, die ons tot aan de Bulgaarse grens zal brengen, langs dezelfde route die al sinds de Romeinen wordt gebruikt om richting Istanbul te reizen en bekend staat als de “Via Militaris”. De route voert ons binnen in het ‘traditionele Servië’ en wordt gekenmerkt door zacht glooiend boeren-heuvelland, met vredige kloostertjes en verspreid liggende stadjes en plattelandsdorpen, met machtige bergen op de achtergrond. In de dorpen klinken nog kinderstemmen en drinken de ouderen hun rakia en hun koffie op straat. Het statussymbool van iedere man is hier kennelijk ‘een rode trekker’, zonder lijk je niet te kunnen bestaan.
11

Dag 11

Velika Plana – Jagodina (ca.48km).
De rivier wurmt zich langs verschillende heuvelpartijen en wij dus ook, met als hoogste punt, vlak voor Jagodina een topje van 250m. Jagodina is een ruim opgezette langgerekte plattelandsgemeente, met alle voorzieningen inclusief een groot waterpark en een regionaal museum.
12

Dag 12

Jagodina – Kruševac (ca.56km).
We rijden deze dag grotendeels in de schaduw van de “Juhor”, een 60km lange, nogal ontoegankelijke heuvelrug met “Veliki Vetren” (774m) als hoogste punt
Kruševac gesticht in 1371 door Koning Lazar, die hier ook zijn paleis liet bouwen, is een roemrijke plaats uit de Servische geschiedenis. Hier verzamelde zich het Servische leger aan de vooravond van de dramatisch verlopen Slag bij Kosovo (1389). Een slag die nog altijd diep gegrift staat in de Servische ziel. De resten van Lazar’s stad zijn nog altijd te bezichtigen. 
13

Dag 13

Kruševac – Aleksinac (ca.50km).
Tussen Kruševac en Aleksinac dienen zich de eerste uitdagingen aan, met twee colletjes van resp. 350m en 320m en één helling van 4,9%. Aleksinac is een leuk oud stadje aan de voet van de Stara Planina (Balkan bergen)
14

Dag 14

Aleksinac – Niš (ca.35km).
Ondanks een helling van 7,9%, een rustige rit naar Niš, gelegen aan de Nisava, een zijrivier van de Grote Morava. De stad ligt aan een doorwaadbare plaats in de Nisava, van oudsher een oversteekplaats, waar de Romeinen Naissus stichtten en de Ottomanen een vesting bouwden. Het oude fort is volledig bewaard gebleven en is het herkenningspunt van de stad. Niš vormt de informele grens tussen oost en west. Constantijn de Grote, de man die als keizer van Rome Constantinopel zou stichten, werd hier geboren.

Bezienswaardigheden:
– Het fort van Nis
– Het Naziconcentratiekamp
– De schedeltoren
– De geboorteplaats van Constantijn

15

Dag 15

Niš – Bela Palanka (ca. 42km).
In deze etappe klimmen we naar 600m met een maximale helling van 11,2%. We rijden door het berggebied van de Suva Planina of Droge Berg. Aan de andere kant van de Nisava liggen de Stara Planina, die helemaal doorlopen tot aan de Zwarte Zee en hun naam hebben gegeven aan de hele regio onder de naam “Balkan”. Het woord Balkan is overigens van Turkse oorsprong en betekent bebost gebergte. In hun afkeer van het Ottomaanse verleden geven de Bulgaren de voorkeur aan de Slavische naam “Stara Planina”, of Oud gebergte.
De oorsprong van Bela Palanka ligt in de Romeinse tijd, toen het bekend stond als Remesiana. Een Romeinse mijlpaal in het centrum en de opgegraven resten van een kerk herinneren nog aan dit verleden. De Ottomanen bouwden een muur van stenen en aarde die nog steeds zichtbaar is en hadden een grote karavanserai, waarvan niets is overgebleven. Toch wijzen al deze overblijfselen erop dat het een belangrijke plaats was op de weg naar Constantinopel. Een klein deel van deze weg is nog zichtbaar bij de watermolen aan de rand van de stad.
16

Dag 16

Bela Palanka – Dimitrovgrad (ca.60km).
Op de slotdag van deze tour bereiken we respectabele hoogte van 691m, met een maximale helling van 8,6% en een lange afdaling, aan het eind waarvan we, halverwege deze etappe, op ca.27 km aankomen in Pirot, een stadje met een geheel eigen karakter, bekend om zijn geweven tapijten, speciale kaas, mooi gerestaureerd fort, wandelboulevard langs de Nisava rivier, en boeiend Regionaal Museum. De ideale plaats voor een lunchpauze.
Het laatste stuk naar Dimitrovgrad is hierna een ’eitje’. Geleidelijk stijgen we nog eens 100m, maar dat is het dan ook wel. Dimitrovgrad op een paar kilometer van de Bulgaarse grens, ingeklemd in een smal dal tussen een groot spooremplacement en autowegen, is een typisch grensstadje, geliefd bij de Bulgaren om te komen eten.
17

Dag 17

Vervoer terug naar Belgrado
In de ochtend gaan we terug naar Belgrado voor de vlucht terug naar Amsterdam.

Dagprogramma onder voorbehoud. Het kan voorkomen dat we het programma moeten aanpassen i.v.m. weersomstandigheden of lokale gebeurtenissen.

INBEGREPEN Retourvlucht Amsterdam – Belgrado
Vervoer van de ontmoetingsplaats naar het vertrekpunt
Vervoer van de fiets van de luchthaven naar het ontmoetingspunt
Fietsdemontage, inpakken en afleveren op de luchthaven bij vertrek
Dagelijks bagagetransport
16 campingovernachtingen, in een tweepersoonstent, met slaapmatten, douchegelegenheid, diner en ontbijt
Genoemde excursies
GPS met de Route, voor gebruik in uw eigen navigatiesysteem
NIET INBEGREPEN Navigatieapparatuur (Garmin of Mobile telefoon), met extra powerbank
Lunch, snacks en water voor onderweg (in de dorpjes en stadjes zijn altijd winkeltjes)
Slaapzak en lakenzak
Individuele kosten en uitgaven
Eventuele Optionele activiteiten en excursies
Eventuele entreegelden
Kosten ruimbagage € 60,-
Afdracht reisgarantiefonds
Bijdrage Calamiteitenfonds
Reis- en annuleringsverzekering (verplicht)
Reserveringskosten
Leeftijd en samenstellingen van de groepsreizen

Deelnemers aan onze reizen zijn over het algemeen tussen de 40 en 65 jaar oud met een gemiddelde leeftijd van 55 jaar. Van deze deelnemers is gemiddeld 70 % vrouw en bij de uitdagendere reizen ligt de samenstelling redelijk gelijk. Bij een gegarandeerde reis kunt u de globale leeftijd en samenstelling zien als u de blauwe link aanklikt.

Kalender legenda
Voldoende plaatsen beschikbaar
Gegarandeerd vertrek
Niet meer beschikbaar