Onbezorgd op reis met Natuurlijk Reizen.nl
Algemene reisvoorwaarden volgens ANVR richtlijnen
Calamiteiten
Stichting Calamiteitenfonds Reizen (Calamiteitenfonds) heeft ten doel reizigers financieel tegemoet te komen van wie de reeds aangevangen reis niet verder kan worden uitgevoerd ten gevolge van een calamiteit conform de garantieregeling van het Calamiteitenfonds. De calamiteitencommissie van het Calamiteitenfonds bepaalt of er sprake is van een (dreigende) calamiteit en een uitkeringsvatbare situatie. Bij een uitkeringsvatbare situatie hebben reizigers bij nog niet aangevangen reizen het recht om vanaf 3 dagen voor vertrek kosteloos te mogen annuleren.
Zwaarte van de reis
Onze reizen hebben verschillende niveaus wat betreft de zwaarte van de reis. Er zijn meerdere factoren die hierbij een rol spelen, zoals de dagelijkse wandelafstanden, de hoogte waarop je verblijft, de opbouw van de reis en de terreinomstandigheden. Om je een idee te geven van de moeilijkheidsgraad, vind je bij alle reizen een aanduiding van het niveau. De reizen zijn ingedeeld op niveau 1 tot en met 3. Je kunt deze niveaus boven de beschrijving van elke reis vinden. Als je medische klachten hebt, raden we je aan om contact met ons op te nemen, zodat we samen kunnen bespreken welke mogelijkheden er voor jou zijn.
Accommodatie & Groepsgrootte
We selecteren onze accommodaties met zorg voor onze reizen. Comfort, locatie ten opzichte van wandelroutes, sfeer, keuken, service en gastvrijheid zijn belangrijke criteria. We kiezen er bewust voor om geen grote hotelketens te gebruiken, maar in het algemeen sfeervolle en landelijke accommodaties. Bij Natuurlijk Reizen reizen we in kleine groepen van minimaal 5 en maximaal 16 personen, omdat dit de natuurbeleving bevordert en het contact met de lokale bevolking spontaan verloopt. Een 2-persoonskamer delen kan alleen indien er een andere deelnemer is die ook wil delen. Anders wordt alsnog de 1-pers. toeslag berekend. Daarnaast biedt Natuurlijk Reizen individuele reizen aan waarbij je zelfstandig op pad gaat met z’n tweeën of met een eigen groepje.
Het boeken van een reis
We vragen je om de website te gebruiken om te boeken. Hiermee word je stap voor stap door het boekingsproces geleid. Als je liever telefonisch of persoonlijk bij ons boekt, bel dan een van onze reisadviseurs op 020-2221767 of stuur een e-mail naar postbus@natuurlijkreizen.nl. We helpen je graag verder.
Boeken is bindend
Zodra je via onze website of telefonisch hebt geboekt, is annuleren of wijzigen niet meer kosteloos mogelijk. Tijdens het boeken zijn er twee mogelijkheden:
- De reis die je hebt geboekt wordt direct bevestigd en is definitief. Je ontvangt dezelfde dag nog de reisovereenkomst per e-mail.
- De door jou geboekte reis (of delen ervan) moet eerst door ons worden aangevraagd. Als we de reis volgens jouw wensen kunnen regelen, wordt je boeking definitief en ontvang je automatisch de reisovereenkomst per e-mail (meestal binnen 1 tot 10 werkdagen). Als een accommodatie volgeboekt is, zullen we een gelijkwaardig alternatief voor je reserveren. Het definitieve reisschema vind je terug op je reisovereenkomst/-nota. Als bepaalde onderdelen van het programma of accommodaties niet bevestigd kunnen worden of niet tegen dezelfde prijs, nemen we contact met je op om mogelijke alternatieven te bespreken.
Kosten voor Wijzigingen
Indien je na het voltooien van je definitieve boeking toch aanvullende wensen hebt die de bestaande reisaanvraag of reisovereenkomst wijzigen, brengen wij hiervoor € 50,- per boeking in rekening als wijzigingskosten, naast eventuele annuleringskosten. Wijzigingen die binnen zes weken voor vertrek worden aangevraagd, kunnen mogelijk gepaard gaan met aanzienlijke annuleringskosten. Het toevoegen van een extra service brengt geen extra kosten met zich mee, behalve de daadwerkelijke kosten van de service zelf. Let wel op dat services die later worden bijgeboekt, zoals transfers, huurfietsen of excursies, mogelijk apart moeten worden aangevraagd.
Let op: Onder “aanvullende wensen” wordt niet verstaan: veranderingen van de reisbestemming of vertrekdatum, of wijzigingen binnen de reis die een heraanvraag van een deel van de reis vereisen. In deze gevallen gelden de standaard annuleringsvoorwaarden.

ANVR Reizigersvoorwaarden & de Natuurlijk Reizen Algemene Reis en Annuleringsvoorwaarden
Natuurlijk Reizen (KvK 34221692) is aangesloten bij de ANVR. De ANVR hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van reizen en informatie daarover. De reizen op deze website worden aangeboden onder de ANVR-Reizigersvoorwaarden (ANVR-Reisvoorwaarden voor pakketreizen of ANVR-Boekingsvoorwaarden voor losse reisdiensten en/of Gekoppeld Reisarrangement Voorwaarden) die van toepassing zijn op alle aanbiedingen op deze website tenzij uitdrukkelijk wordt aangegeven dat dit niet het geval is.
Klik hier voor het lezen en opslaan van de ANVR-Reizigersvoorwaarden en overige belangrijke informatie. Op het boekingsformulier moet je aanvinken dat je voor boeking kennis hebt genomen van en akkoord gaat met de specifieke voorwaarden uit de ANVR-Reizigersvoorwaarden die van toepassing zijn op uw boeking, t.w. de ANVR-Reisvoorwaarden voor pakketreizen of ANVR-Boekingsvoorwaarden voor losse reisdiensten en/of Gekoppeld Reisarrangement Voorwaarden en overige ANVR-informatie.
Bekijk hier het ANVR Certificaat van Natuurlijk Reizen
Toepassingsgebied
De ANVR Reizigersvoorwaarden welke je kunt nalezen op www.anvr.nl/reizigersvoorwaarden.pdf alsmede de Algemene Reisvoorwaarden van Natuurlijk Reizen zijn van toepassing op de reisovereenkomst tussen de reisorganisator/aanbieder; hierna te noemen Natuurlijk Reizen en de reiziger.
De navolgende bepalingen zijn door Natuurlijk Reizen zelf vastgesteld. Hierover heeft wat betreft de inhoud van deze artikelen geen overleg plaatsgevonden tussen ANVR en Consumentenbond in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg van de Sociaal-Economische Raad.
Behoudens de in de voorwaarden zelf toegestane afwijkingen kunnen deze eigen bepalingen geen afbreuk doen aan de ANVR-Reizigersvoorwaarden en zijn uitsluitend bedoeld als aanvulling op de ANVR-voorwaarden daar waar dat vermeld staat in de ANVR-voorwaarden zelf en/of om de positie van de reiziger verder te versterken.
Artikel 1: (Aan)betaling
Na het aangaan van de reisovereenkomst is de reiziger verplicht tot betaling van de openstaande reissom. Het te betalen bedrag staat vermeld op de factuur die samen met de boekingsbevestiging wordt toegestuurd. Indien de reiziger betaald vanuit het buitenland zijn de daarmee samenhangende bankkosten voor rekening van de reiziger.
De aanbetaling van de boeking bedraagt 20% van de totale reissom plus het bedrag voor de eventueel afgesloten verzekeringen. De betaling dient te geschieden voor of uiterlijk op de datum die vermeld staat op de factuur/bevestiging. De betaling dient voldaan te worden op het opgegeven rekeningnummer wat u kan terugvinden op uw factuur.
Artikel 2: Annuleringsvoorwaarden / Annulering door de reiziger
Indien een overeenkomst wordt geannuleerd, is de reiziger naast eventueel verschuldigde reserveringskosten van € 25,- de volgende annuleringskosten verschuldigd conform artikel 9 lid 9.2 van de ANVR Reizigersvoorwaarden met de afwijkende annuleringsvoorwaarden:
Annulering van de reisovereenkomst door de reiziger dient schriftelijk of per email te geschieden. Als annuleringsdatum geldt de ontvangstdatum van de brief.
Bij annulering is de reiziger de volgende bedragen verschuldigd en de eventueel al gemaakte kosten door de reisorganisatie zoals bijvoorbeeld reserveringskosten, tickets, accommodaties, huurauto etc.):
- Bij annulering tot 56 dagen (exclusief) voor vertrek: de aanbetaling (20% van de reissom)
- Bij annulering vanaf de 56e dag (inclusief) tot de 42e dag (exclusief) voor vertrek: 35% van de reissom
- Bij annulering vanaf de 42e dag (inclusief) tot de 28e dag (exclusief) voor vertrek: 50% van de reissom
- Bij annulering vanaf de 28e dag (inclusief) tot de 14e dag (exclusief) voor vertrek: 75% van de reissom
- Bij annulering vanaf de 14e dag (inclusief) tot de 7e dag (exclusief) voor vertrek: 90% van de reissom
- Bij annulering vanaf de 7e dag (inclusief) tot de dag van vertrek: 100% van de reissom
Afwijkende annuleringsvoorwaarden expeditiecruises:
Bij annulering door de reiziger van een expeditiecruise hanteert Natuurlijk Reizen de volgende annuleringskosten:
tot 4 maanden voor vertrek: Het bedrag van de aanbetaling (met een minimum van 750 USD per persoon.)
vanaf 4 maanden voor vertrek: 100% van de reissom
Vluchten: Voor reizen met vluchten kunnen specifieke annuleringskosten berekend worden door de luchtvaartmaatschappij : deze kosten worden dan extra gefactureerd.
Op vliegtickets zijn de voorwaarden van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij van toepassing. In vrijwel de meeste gevallen bedragen deze annuleringskosten 100%.
NB. Men kan dit risico afdekken door een annuleringsverzekering af te sluiten.
Uitstel van de vertrekdatum of vermindering van het aantal betalende reizigers wordt beschouwd als een (deel-annulering) waarop de annuleringsvoorwaarden van toepassing zijn. In dat geval zijn er naast de bovenstaande annuleringskosten € 75,- wijzigingskosten en eventuele prijsverschillen / toeslagen zoals 1-persoonstoeslagen van toepassing.
Artikel 3: Het reisaanbod
Het reisaanbod van de reisorganisator staat vermeld op de website www.natuurlijkreizen.nl De gegevens op de website kunnen kennelijke fouten bevatten en binden de reisorganisator in geen geval. Voor vlieg, trein en entreetickets gelden de vervoers- en bijzondere voorwaarden van de desbetreffende vervoersmaatschappij en/of dienstverlener.
Artikel 4: Bagage, reisbescheiden en reisdocumenten.
De reiziger is zelf verantwoordelijk om bij vertrek en tijdens de reis in het bezit te zijn van een geldig paspoort en eventueel benodigde visa. Tevens indien van toepassing dient u vaccinatiebewijzen en eventueel noodzakelijke verzekeringsbewijzen mee te nemen. Daarbij is het noodzakelijk om de eerder door de reisorganisator verstrekte informatie, bij de betreffende instanties en instellingen op toepasselijkheid te laten controleren. Voor verschillende landen gelden adviezen en voorschriften op het gebied van gezondheid en veiligheid. De reiziger is dus zelf verantwoordelijk om medische informatie in te winnen bij een vaccinatiebureau, tropeninstituut, GGD of huisarts.
De reisorganisator is niet aansprakelijk in geval de reiziger niet aan de reis, of onderdelen daarvan kan deelnemen ten gevolge van tekortkomingen in zijn reisdocumenten.
De boekingsbevestiging is samen met de factuur tevens het bewijs van boeking. Beiden dienen goed bewaard te worden.
Tenzij anders overeengekomen ontvangt de reiziger uiterlijk 10 kalenderdagen voor vertrek zijn reisbescheiden. De vouchers worden afhankelijk van het land van bestemming, of meegestuurd met de reisbescheiden of door de lokale agent overhandigd. Bijbehorende vliegtickets voor binnenlandse vluchten op bestemmingen van de reisorganisator worden door lokale agenten verzorgd, de tickets hiervoor ontvangt de reiziger ter plaatse, evenals bus- en treintickets. Polissen voor eventuele reisverzekeringen worden met de reisbescheiden meegestuurd.
Indien vliegtickets en/of reisbescheiden niet tijdig door de reiziger zijn ontvangen, dient de reiziger uiterlijk binnen 5 kalenderdagen voor vertrek contact op te nemen met de reisorganisator.
De reisorganisator is niet aansprakelijk voor verlies, beschadiging, diefstal van bagage of het verloren gaan van reisbescheiden en reisdocumenten en eventuele gevolgen daarvan zoals het niet kunnen deelnemen van de reis of onderdelen hiervan.
Artikel 5: Programmawijziging
Ondanks de uiterste zorg en planning van onze reizen is het mogelijk dat tijdens de reis zich bepaalde omstandigheden voordoen die een wijziging van het programma verlangen. U kunt hierbij denken aan weersomstandigheden, nationale en religieuze feestdagen, staatsbezoeken etc. waardoor programmaonderdelen in een andere volgorde uitgevoerd worden of wij genoodzaakt zijn een alternatief te zoeken. Iedereen kan ervan uitgaan dat wij onze uiterste best doen de oorspronkelijke kwaliteit van de reis te handhaven
Artikel 6: Herroepingsrecht
De reiziger/hoofdboeker beschikt niet over herroepingsrecht na het maken van een definitieve boeking.
Algemeen
 VZR-Garant
VZR-Garant
Natuurlijk Reizen (KvK 34221692) is aangesloten bij VZR-Garant. Om te voldoen aan de wettelijk verplichte garantiestelling maakt Natuurlijk Reizen gebruik van de garantieregeling VZR Garant (www.vzr-garant.nl). U kunt dit controleren via de deelnemerspagina van de website van VZR Garant. Binnen de grenzen van de Garantieregeling (te vinden op de website van VZR Garant) is de garantie van VZR Garant van toepassing. In de Garantieregeling leest u op welk (reis)aanbod de garantie van VZR Garant exact van toepassing is en wat deze garantie inhoudt. Heb je een reis geboekt, dan betaal je per boeking een VZR-Garant bijdrage van € 7,50 per persoon. Dit bedrag vind je terug op je boekingsbevestiging. Annuleer je je reis, dan krijg je deze bijdrage helaas niet terug. Komt jouw reisorganisatie in financiële problemen, dan zorgt VZR-Garant ervoor dat jouw reis gewoon wordt uitgevoerd of terugbetaald. Deze garantie geldt vanaf het moment dat je boeking is bevestigd. Het maakt daarbij dus geen verschil of je reis wel of niet doorgaat.
Let op! Er is één uitzondering. Als je een reis hebt geboekt waarbij een minimumaantal deelnemers is vereist om de reis door te laten gaan. Als je reis tijdig wordt geannuleerd door Natuurlijk Reizen omdat het minimum aantal niet wordt behaald dan hoef je de VZR-Garant niet te betalen. Je krijgt dit geld dan terug van ons (zie art. 509 lid 5 wet op de pakketreizen vertaald in art 4.3 van de ANVR-reisvoorwaarden).
Wanneer diensten door financieel onvermogen van Natuurlijk Reizen niet worden verleend, kan je contact opnemen met VZR Garant, gevestigd aan de Torenallee 20, 5617 BC te Eindhoven, Nederland, via info@vzr-garant.nl of +31 (0)85 13 07 630.
 Calamiteitenfonds
Calamiteitenfonds
Natuurlijk Reizen (KvK 34221692) is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen.
De garantie van het Calamiteitenfonds houdt in dat je als reiziger die deelneemt aan een reis waarop de garantie van toepassing is:
– (een deel van) de reissom terugkrijgt indien wij de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig kunnen uitvoeren;
– de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt indien wij als gevolg van een calamiteit de reis moeten aanpassen of indien wij vervroegd moeten repatriëren.
Onder calamiteit wordt verstaan een door molest of natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.
Better holidays
Bij het samenstellen van onze reizen houden we rekening met mensen, milieu, natuur en cultuur, zodat de vakantie niet alleen voor jou bijzonder is, maar ook komende generaties kunnen genieten van aantrekkelijke bestemmingen. Of het nu gaat om vakanties waarbij je geniet van ongerepte natuur, de lokale cultuur beleeft, nieuwe mensen ontmoet of een heerlijk lokaal gerecht proeft; samen werken we aan vakanties die zorgen voor betere plekken en mooiere ervaringen. En daarmee leveren we een belangrijke bijdrage aan de duurzame ontwikkelingen op de bestemming. Voor jou als reiziger, maar ook voor de mensen die op de vakantiebestemming wonen.
Bestrijding kindersekstoerisme
Wij steunen actief de ANVR en ECPAT/Defence for children in de bestrijding van kindersekstoerisme in vakantielanden. Wij nodigen jou uit met ons alert te zijn en vermoedens van seksueel misbruik van kinderen te melden op www.meldkindersekstoerisme.nl. Informatie is bij de reisleiding beschikbaar.
VERPLICHTINGEN REIZIGER
Gedrag en opvolging van aanwijzingen
De reiziger dient zich als een redelijk handelend reiziger te gedragen en is verplicht alle aanwijzingen ter bevordering van een goede uitvoering van de reis van de organisator en de reisdienstverleners op te volgen.
Gevolgen niet naleving – uitsluiting van deelname
Bij niet naleving van aanwijzingen of in het geval een reiziger overlast veroorzaakt, heeft de organisator dan wel de reisdienstverlener het recht de reiziger de verdere deelname aan de reis of reisdienst gedeeltelijk of geheel te ontzeggen. De reiziger heeft in een dergelijk geval geen recht op restitutie van gelden. Verdere hierdoor ontstane kosten komen voor rekening en risico van de reiziger.
Waarschuwing
Alvorens over te gaan tot uitsluiting van deelname wordt de reiziger eerst een mondelinge of schriftelijke waarschuwing gegeven. Een waarschuwing is niet vereist indien dit niet van de organisator of reisdienstverlener gevergd kan worden gegeven de omstandigheden van het geval, waarbij in aanmerking wordt genomen het gedrag van de reiziger, de verwachte kans op verbetering van het gedrag, het effect op de reis en andere reizigers, het risico op schade en de veiligheid van de reizigers en anderen.
Aansprakelijkheid reiziger
De reiziger is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door zijn gedrag, het niet nakomen van de verplichtingen in dit artikel of schade die anderszins aan hem moet worden toegerekend. De reiziger vrijwaart de organisator van aanspraken van bij de reis betrokken reisdienstverleners of derden voor schade die door de reiziger is veroorzaakt of aan hem moet worden toegerekend.
Controle tijdstip terugreis
De reiziger dient uiterlijk 24 uur voor de geplande aanvang van de terugreis het exacte tijdstip van vertrek te verifiëren.
Dieetwensen
Tijdens onze reizen krijgen wij geregeld te maken met dieetwensen.
De accommodaties die wij gebruiken buiten Nederland kunnen de onderstaand dieetwensen altijd uitvoeren
– Vegetarisch (geen vlees, geen vis)
– Glutenvrij en lactose is op aanvraag. Dit is meestal geen probleem.
We kunnen geen rekening houden met veganistische dieetwensen, nachtschade allergie en allerlei andere allergieën. Dit omdat de koks die voor ons koken vaak lokale gerechten maken met lokale ingrediënten en zij geen dieetkoks zijn.
Mocht je allergisch zijn voor etenswaren die je niet kunt verdragen, dan kan dit bij boeking worden opgeven. Wij zullen dan kijken of deze reis geschikt voor je is.
OVERIGE BEPALINGEN
Klachten
Informatie
De organisator verstrekt voor aanvang van de reis de contactgegevens in geval van nood van de organisator en in voorkomend geval diens lokale vertegenwoordiger.
Melden ter plaatse
Indien de reiziger meent dat de reis non-conform wordt uitgevoerd, dient hij deze non-conformiteit onverwijld, maar in ieder geval tijdens de reis te melden bij de betrokken reisdienstverlener zodat deze een oplossing kan vinden. Indien reisleiding van de organisator ter plaatse is dient de klacht tevens onverwijld bij de reisleiding te worden gemeld. Indien er geen reisleiding ter plaatse is dient de klacht tevens duidelijk bij de organisator te worden gemeld. Deze melding kan geschieden per [Whatsapp, sms-tekstbericht, telefonisch of op werkdagen (ma-vr) onder Nederlandse kantoortijden (9-17u) ook per e-mail]. De organisator verstuurt de reiziger een bevestiging van de melding via hetzelfde medium en per e-mail.
Communicatiekosten
De kosten van de noodzakelijke communicatie met de organisator komen voor rekening van de organisator. De reiziger dient voor zover mogelijk de kosten te beperken onder meer door gebruik te maken van bellen via internet, WhatsApp en e-mail.
Niet verholpen klacht melden na terugkomst
Alle klachten die volgens de reiziger niet of niet volledig zijn verholpen of gecompenseerd tijdens de reis, dienen uiterlijk binnen twee maanden na terugkomst, schriftelijk en met redenen omkleed bij de organisator te zijn ingediend. De organisator is gehouden binnen een maand na ontvangst van de klacht gemotiveerd te reageren.
Gevolgen niet of niet tijdig melden van de non-conformiteit of klacht
Het niet of niet tijdig klagen overeenkomstig het tweede lid [Melden ter plaatse] van dit artikel kan van invloed zijn op de hoogte van een eventuele prijsverlaging of schadevergoeding, tenzij de belangen van de organisator door het niet tijdig klagen niet geschaad zijn. Klachten die na terugkomst niet tijdig zijn ontvangen worden niet in behandeling genomen, tenzij dit in de omstandigheden van het geval niet redelijk is.
Overige bepalingen
Rechten van derden
Ondergeschikten, hulppersonen en andere bij de uitvoering van de overeenkomst betrokken derden kunnen zich jegens de reiziger beroepen op de bepalingen uit de overeenkomst en deze voorwaarden (met inbegrip van de aansprakelijkheidsuitsluitingen).
Vervangende bepalingen
Indien dwingend recht aan de geldigheid van een bepaling in deze voorwaarden in de weg staat of indien een bepaling wordt vernietigd, wordt die bepaling geacht te zijn geconverteerd naar een geldige bepaling die qua inhoud en strekking zo dicht mogelijk de oorspronkelijke intentie benadert.
Toepasselijk recht
Op het aanbod, de overeenkomst en de uitvoering van de overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Onverminderd deze rechtskeuze komt een consument de bescherming toe die het dwingend recht van het land van zijn woonplaats hem biedt indien de organisator de commerciële activiteiten (o.a. reclame) betreffende de overeengekomen reis richt op het land waar de consument woonplaats heeft, tenzij de diensten niet geheel of gedeeltelijk in dat land worden verricht.
Bevoegde rechter
De Nederlandse rechter is exclusief bevoegd, tenzij dit in strijd is met dwingend recht.
